Teks penuh usul tergempar Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia yang diluluskan sebulat suara oleh perhimpunan agung pertubuhan itu pada 2 Disember 2012:
'MENYANGGAH
TINDAKAN BIADAP PERTUBUHAN RASIS UNITED
CHINESE SCHOOL COMMITTEES’ ASSOCIATION OF MALAYSIA (DONG ZONG)
TINDAKAN BIADAB PERTAMA: DONG ZONG
MENIUP API PERKAUMAN SETIAP DUA BULAN SEKALI. Sepanjang tahun 2012 pertubuhan rasis Dong Zong mengelolakan
lima siri perhimpunan bagi menyemarakkan api perkauman dalam kalangan kaum Cina dengan
berselindung di sebalik tabir isu pendidikan.
Kelima-lima
perhimpunan berniat jahat tersebut – 25 Mac, 20 Mei, 29 Julai, 26 September, 25
November – dikelolakan oleh pertubuhan rasis Dong Zong setiap dua bulan sekali
semata-mata untuk mengekalkan nyalaan api kemarahan kaum Cina kepada Kerajaan
Malaysia serta menghasut kaum Cina supaya membenci Barisan Nasional.
Kelima-lima
perhimpunan tersebut mewar-warkan retorik jahat bahawa Kerajaan pimpinan
Barisan Nasional secara sistematik, semenjak merdeka, menghapuskan Sekolah
Jenis Kebangsaan Cina, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil, Sekolah Menengah Jenis
Kebangsaan Cina, Sekolah Mubaligh dan Sekolah Menengah Persendirian Cina.
Walhal,
semenjak merdeka, sekolah Cina dan sekolah Tamil berkembang pesat di seluruh
negara serta memperoleh bantuan berterusan daripada Kerajaan dalam bentuk
sumber kewangan, tenaga pengajar, tenaga pakar pendidikan dan latihan untuk
pentadbir sekolah.
TINDAKAN BIADAB KEDUA: DONG ZONG
MENYEBARKAN SLOGAN JAHAT ‘OBJEKTIF MUKTAMAD KERAJAAN MALAYSIA – SATU BAHASA,
SATU ALIRAN SEKOLAH’. Pertubuhan
rasis Dong Zong secara berterusan mendakwa bahawa bermula dengan Penyata Razak 1956, objektif muktamad
Kerajaan ialah mewujudkan satu aliran sekolah sahaja, iaitu sekolah kebangsaan
yang menggunakan hanya bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
Walhal
Penyata Razak 1956 dengan tegasnya
mentakrifkan sistem pendidikan kebangsaan terdiri daripada dua jenis sekolah –
sekolah kebangsaan yang menggunakaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan
sekolah jenis kebangsaan yang menggunakan
bahasa Mandarin atau bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar.
TINDAKAN BIADAB KETIGA: DONG ZONG
MENYEBARKAN FITNAH BAHAWA KERAJAAN MENGABAIKAN HAK PENGGUNAAN BAHASA IBUNDA
YANG TERMAKTUB DALAM PERLEMBAGAAN
NEGARA. Tanpa henti pertubuhan rasis
Dong Zong menyemai fitnah ke dalam benak kaum Cina dan kaum India bahawa
Kerajaan menyekat penggunaan bahasa ibunda dalam pendidikan.
Walhal
tiada kerajaan di dunia selain Kerajaan Malaysia, serta kerajaan negara China
dan kerajaan negara India, yang mengelolakan pendidikan menggunakan bahasa
Mandarin dan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar persekolahan. Kerajaan malah
memaktubkan ketetapan berikut dalam Akta
Pelajaran 1996:
·
Pendidikan bahasa
Cina, bahasa Tamil atau bahasa-bahasa kaum bumiputera hendaklah diadakan jika
ibu bapa memintanya.
·
Menteri Pelajaran
hendaklah menyenggarakan sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan.
·
Sekolah jenis
kebangsaan ialah sekolah rendah yang menggunakan bahasa Mandarin dan bahasa
Tamil sebagai bahasa pengantar utama.
·
Menghapuskan
kuasa Menteri Pelajaran membatalkan penubuhan sekolah jenis kebangsaan yang
diperuntukkan dalam Akta Pelajaran 1961.
TINDAKAN BIADAB KEEMPAT: DONG ZONG MENDAKWA KERAJAAN
MELAKSANAKAN DASAR PENDIDIKAN SATU ALIRAN SEKOLAH YANG TIDAK SECOCOK DENGAN
KEADAAN NEGARA. Pertubuhan rasis Dong
Zong tanpa henti mendakwa bahawa Kerajaan melaksanakan dasar pendidikan satu
aliran yang bertujuan melenyapkan bahasa dan budaya masyarakat berbilang kaum
di negara ini.
Walhal
Dasar Pendidikan Kebangsaan dengan jelas menyatakan kurikulum kebangsaan bertujuan
mewujudkan perpaduan dan integrasi kaum menerusi pengetahuan, kemahiran, norma,
nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan yang dapat mengembangkan potensi intelek,
rohani, emosi dan jasmani murid.
Berpandukan
dasar tersebut, sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan, sekolah
persendirian Cina, sekolah agama, sekolah swasta, sekolah antarabangsa dan
persekolahan di rumah berkembang maju di negara ini.
Kerajaan
malah memaktubkan peruntukan berikut dalam Akta
Pendidikan 1996: ‘…bahawa murid harus dididik mengikut hasrat ibu bapa
masing-masing’. Ini bermakna bahasa dan budaya pelbagai kaum di negara ini
diterapkan dalam kurikulum kebangsaan dan dikembangkan menerusi sistem
pendidikan kebangsaan.
TINDAKAN BIADAB KELIMA: DONG ZONG
MENDAKWA PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2025 BERTUJUAN MELEMAHKAN
PENDIDIKAN BAHASA IBUNDA DI SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN. Pertubuhan rasis Dong Zong menabur fitnah bahawa
Kerajaan akan mengurangkan waktu pembelajaran bahasa ibunda untuk digantikan
dengan pembelajaran Bahasa Kebangsaan suoaya identiti sekolah jenis kebangsaan
terhapus.
Walhal
sebenarnya Kerajaan bertekad membantu murid di sekolah jenis kebangsaan yang
lemah penguasaan Bahasa Kebangsaan supaya dapat belajar dengan jayanya apabila
masuk ke sekolah menengah kebangsaan. Sebelum ini murid berkenaan dikehendaki
mengikuti kelas peralihan yang menyebabkan mereka tertinggal setahun di
belakang murid yang fasih berbahasa kebangsaan. Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia 2013-2025 berhasrat membatalkan kelas peralihan supaya semua murid
beroleh peluang pembelajaran yang sama.
TINDAKAN BIADAB KEENAM: DONG ZONG
MEMFITNAH BAHAWA KERAJAAN MENYINGKIR SEKOLAH MENENGAH PERSENDIRIAN CINA
DARIPADA SISTEM PENDIDIKAN KEBANGSAAN.
Pertubuhan rasis Dong Zong menanamkan kebencian kaum Cina dengan menggambarkan
bahawa Kerajaan menghalang kemajuan murid yang belajar di sekolah menengah
persendirian Cina.
Walhal
semenjak merdeka, sejumlah 60 buah sekolah menengah persendirian Cina memilih
untuk tidak menyertai sistem pendidikan kebangsaan. Pada tahun ini Kerajaan
telah meluluskan dua buah lagi sekolah menengah persendirian Cina, satu di
Pahang dan satu di Johor. Kerajaan juga tanpa henti memberi pelbagai bentuk
bantuan kepada sekolah dan murid sekolah berkenaan.
TINDAKAN BIADAP KETUJUH: DONG ZONG
MENGHASUT RAKYAT MALAYSIA SUPAYA MENOLAK PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA
2013-2025. Pertubuhan rasis Dong Zong
menganjurkan perhimpunan pada 25 November 2012 untuk menolak Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025 dengan alasan pelan tersebut menafikan hak
pendidikan kaum Cina. Pertubuhan rasis Dong Zong mencerca maksud pelan tersebut
untuk mempertingkat kualiti pendidikan kebangsaan sebagai tipu muslihat
Kerajaan untuk memansuhkan sekolah jenis kebangsaan dan memansuhkan pendidikan bahasa
ibunda.
Walhal
Kerajaan menganjurkan sesi dialog secara terbuka dan secara tertutup dengan
semua pihak berkepentingan, termasuk pertubuhan rasis Dong Zong, di seluruh
negara bagi mendengar pandangan serta menerima memorandum berkenaan hala tuju pendidikan
kebangsaan. Tiada sepatah perkataan dalam pelan tersebut yang menyebutkan
bahawa sekolah jenis kebangsaan akan dihapuskan, pendidikan bahasa ibunda akan
dimansuhkan dan usaha mempertingkat kualiti pendidikan hanya meliputi sekolah
kebangsaan. Tiada sepatah perkataan dalam pelan tersebut yang menyatakan bahawa
gerakan transformasi pendidikan kebangsaan hanya untuk faedah sesuatu kaum.
GAGASAN
berpendapat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 merupakan pelan
transformasi kualiti pendidikan kebangsaan yang merentasi kaum, anutan agama,
lokasi, taraf sosioekonomi dan kepercayaan politik. Pelan transformasi ini akan
mengangkat darjat pendidikan bangsa Malaysia di pentas antarabangsa. Pelan
transformasi ini akan melestarikan pembangunan negara-bangsa Malaysia dan
menyuburkan budaya semua kaum di negara ini.
Namun
pertubuhan rasis Dong Zong memilih kaedah jijik dalam membincangkan hala tuju
pendidikan negara. Pertubuhan rasis Dong Zong menyeret agenda murni hala tuju
pendidikan negara ke kancah politik perkauman yang sempit.
TINDAKAN BIADAP KELAPAN: DONG ZONG
MEMPELOPORI FAHAMAN RASIS DALAM PENDIDIKAN. Pertubuhan rasis Dong Zong mempamerkan wajah hitam perkaumannya dengan
mendesak Kerajaan supaya tidak menempatkan guru Bahasa Melayu dan guru Bahasa
Inggeris yang tidak menguasai bahasa Mandarin. Ini bermakna guru bukan kaum
Cina dihalang oleh Dong Zong daripada mengajar di sekolah jenis kebangsaan
Cina.
Tindakan
biadap pertubuhan rasis Dong Zong ini sangat bertentangan dengan cita-cita pembangunan
negara-bangsa Malaysia yang bersatu padu. Tindakan biadap pertubuhan rasis Dong
Zong ini bertentangan dengan Mukaddimah Akta
Pendidikan 1996 berikut:
‘Dan
bahawasanya pendidikan mempunyai peranan penting dalam menjayakan wawasan
negara demi untuk mencapai taraf negara maju sepenuhnya dan segi kemajuan
ekonomi, keadilan sosial, dan kekuatan rohani, moral dan etika, ke arah
mewujudkan suatu masyarakat yang bersatupadu, demokratik, liberal dan dinamik.’
Tindakan biadap pertubuhan rasis Dong Zong ini sekali
gus menafikan hak murid di sekolah jenis kebangsaan Cina daripada mendapat
perkhidmatan pendidikan oleh guru-guru yang berkualiti.
Perhimpunan Agung Tahunan GAGASAN kali kedua pada 2 Disember 2012 dengan sebulat
suara membuat ketetapan berikut:
Menyeru seluruh rakyat Malaysia yang cintakan ilmu
pengetahuan, yang beraspirasi membina negara-bangsa Malaysia yang bersatu padu,
aman dan makmur, yang bertekad menjadi bangsa Malaysia yang maju serta berdaya
saing di pentas global, bangkit serentak dan bangun sederap menyanggah tindakan
biadap pertubuhan rasis Dong Zong.
Mendesak Menteri Dalam Negeri mengambil tindakan
terhadap pertubuhan dan kepimpinan Dong Zong yang tidak menghormati cita-cita
perpaduan yang diikrarkan dalam Rukunegara, yang tidak menghormati keluhuran
Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan yang
memaktubkan bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, yang tidak menghormati
kedaulatan undang-undang Akta Pendidikan
1996 yang mengkanunkan sistem pendidikan kebangsaan, dan yang tidak mematuhi
Perkara 2A Akta Pertubuhan 1966 yang
menetapkan supaya setiap pertubuhan berdaftar dikelolakan mengikut Perlembagaan
Persekutuan.'