2021

2021
DARURAT COVID-19

SEMOGA KETUA PADERI TIDAK BERNIAT BURUK

Isnin, Januari 05, 2009

| | |

KETUA PADERI ROMAN KATOLIK KUALA LUMPUR, Tan Sri Murphy Pakiam, dilaporkan oleh akhbar-akhbar tempatan dan antarabangsa pada 2 Januari 2009 sebagai mengungkapkan kata-kata berikut:

·          “It is the violation of the constitutional freedom of expression and speech.”

 

·          "It also prohibits and/or diminishes the rights of the citizens of this country to express themselves and communicate in the national language, in clear contravention of the spirit and intent of the National Language Act 1967."

 

·          “ It is a form of retribution or punishment on account of our filing of the pending judicial review proceedings in the High Court."

 

·          “It is grossly unreasonable, irrational and illegal." 

 

·          “It also reeked of ill-will and bad faith.”

 

[Sumber: The Sun]

 

(Tan Sri Murphy Pakiam. Sumber: The Sun)

Kata-kata ketua paderi itu ditujukan kepada Kementerian Dalam Negeri Malaysia sebagai memprotes tindakan Menteri Dalam Negeri menyambung permit penerbitan akhbar The Herald-The Catholic Weekly dengan tiga syarat: tidak boleh menerbitkan edisi bahasa Melayu sehingga mahkamah membuat keputusan berhubung penggunaan kalimah Allah, penjualan terhad dalam gereja, dan wajib mencetak perkataan ‘terhad untuk penganut Kristian’ pada muka depan akhbar berkenaan. [Sumber: Berita Harian]


[Sumber: Screenshots]

Ketua paderi itu, yang juga penerbit The Herald, selanjutnya dilaporkan sebagai telah mengirimkan surat bantahan kepada KDN. Salinan surat bantahan tersebut pula telah diedarkan kepada wakil-wakil media cetak dan dilaporkan sebagai mengandungi ugutan berikut:

“The ministry should reconsider its decision and revoke the ban within seven days, failing which they will seek legal redress from the court.” [Sumber: The Sun]

(Bantahan terbuka Ketua Paderi Roman Katolik Kuala Lumpur terhadap keputusan KDN itu turut bergema di pentas antarabangsa. International Herald Tribune 2 Januari 2009, misalnya, telah menyebarluaskan bantahan dan ugutan ketua paderi tersebut menerusi berita bertajuk 'Catholic paper fights Malaysia gov't language curb'. Perenggan pertama berita tersebut:KUALA LUMPUR, Malaysia: A Catholic newspaper warned Friday it might take Malaysia's government to court for allegedly violating the rights of religious minorities by refusing to let the publication use the national Malay language.” 

Berita itu seterusnya diakhiri dengan catatan berikut: The Herald's troubles illustrate concerns among many minority Christians, Buddhists and Hindus in the multiethnic country that their rights have been undercut by government efforts to boost the status of Islam. Dissatisfaction among minorities over sporadic demolition of Hindu temples, court rulings about the right to leave Islam and other religious disputes contributed to the government's poor performance in national elections last March."[Sumber: International Herald Tribune])

Saya harap laporan-laporan akhbar berkenaan perkara ini tidak benar kerana amat sukar untuk saya menerima kata-kata buruk yang disertai ugutan keluar dari mulut ketua paderi. Lebih-lebih lagi kata-kata buruk dan ugutan kepada Kerajaan itu diluahkan secara terbuka.

Kesukaran saya ini barangkali berpunca daripada latar belakang masyarakat yang melahirkan dan membesarkan saya. 

Sejak dilahirkan dan hingga mencapai usia dewasa, saya perhatikan para pemimpin agama di tempat saya, agama Islam dan agama Budha, tidak pernah mengucapkan kata-kata buruk, kata-kata yang mengandungi kemarahan dan kebencian, apatah lagi kata-kata ugutan, terutamanya kepada pegawai Kerajaan. Yang keluar dari mulut mereka hanyalah kata-kata yang mengandungi rasa terima kasih, rasa syukur dan rasa redha.

Selain itu, saya perhatikan, pemimpin-pemimpin agama berkenaan tidak pernah membincangkan secara terbuka hal-hal yang sulit dan rumit, dan hal-hal yang khusus dan sukar difahami oleh masyarakat terbanyak.

Saya berharap tiada niat buruk yang bersarang dalam hati Tan Sri Murphy Pakiam. Saya berharap, sebagai pemimpin agama dan sebagai warganegara Malaysia yang mendapat kurniaan berdarjat tinggi daripada Yang di-Pertuan Agong, Tan Sri Murphy Pakiam wajar sekali mempamerkan sifat-sifat orang beragama yang sentiasa bersyukur dan berhemah dalam menyelesaikan apa-apa jua kekusutan.