2021

2021
DARURAT COVID-19

DUNIA KIAMAT APABILA MANUSIA MENJADI TUHAN?

Ahad, Disember 24, 2017

| | |
Sehingga Jun 2017, buku yang dikarang oleh graduat PhD Universiti Oxford, Profesor Yuval Noah Harari, dalam bahasa Hebrew ini dapat dibaca menerusi 45 bahasa, termasuk bahasa Inggeris.

Berasaskan hipotesis 'sejarah bermula apabila manusia mencipta tuhan, dan sejarah akan berakhir apabila manusia menjadi tuhan', Profesor Harari membentangkan pengetahuan, pengamatan dan  imaginasi beliau dalam Sapiens seperti berikut:


  • Kemanusiaan Homo sapiens dibentuk oleh tiga revolusi besar: revolusi kognitif (70 kurun yang lalu), revolusi pertanian (10 kurun yang lalu) dan revolusi saintifik (semenjak lima abad yang lalu).
  • Ketiga-tiga revolusi tersebut mengupayakan Homo sapiens melakukan sesuatu yang tidak dapat dilakukan oleh makhluk lain: mencipta, menyebar dan mengongsikan idea berkenaan sesuatu yang tidak wujud secara fizikal (misalnya ugama, tatacara ekonomi dan tatacara politik).
  • Perkongsian idea tersebut mengupayakan Homo sapiens menguasai fauna dan flora, mendepani cabaran alam semula jadi serta berusaha mencabar evolusi tabii'.

Pada bab terakhir Sapiens, 'Afterword: The Animal that Became a God', Profesor Harari merumuskan:


"We are more powerful than ever before, but have very little idea what to do with all that power. Worse still, humans seem to be more irresponsible than ever. Self-made gods with only the laws of physics to keep us company, we are accountable to no one.
We are consequently wreaking havoc on our fellow animals and on the surrounding ecosystem, seeking little more than our own comfort and amusement, yet never finding satisfaction."

Profesor Harari mengakhiri Sapiens dengan soalan sinis ini: "Is there anything more dangerous than dissatisfied and irresponsible gods who don't know what they want?"



Edisi kulit lembut 478 muka surat.
Harga di Kinokuniya: RM62.90
Dengan pelaburan 13 sen semuka surat, pembaca dapat mempelajari cara bagaimana seorang sarjana Israel berfikir, membentangkan pengetahuan dan menghujahi imaginasi.